Ditt ärende är sparat

För att återuppta ditt ärende vid ett senare tillfälle kan du antingen gå till Min sida eller starta E-tjänsten på nytt. Du kommer då att få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Lämna e-tjänst

Ditt ärende kunde inte sparas

Sidan innehåller fält vars innehåll inte kunde valideras. Du måste åtgärda felen eller tömma fälten innan ärendet kan sparas.

Titel

Brödtext
Vi placerar kakor (cookies) på din enhet för att E-tjänsteplattformen ska fungera på ett bra sätt. Läs mer om kakor.
Gå direkt till huvudinnehållet
Logotyp
Min sida
Min sida
Logga in
  • StartsidaPil

Ansökan om strandskyddsdispens

Information om strandskydd

Syftet med strandskydd är att långsiktigt säkerställa förutsättningarna för allmänhetens friluftsliv och att bevara livsvillkor för djur och växter, både i vatten och på land. På grund av detta finns det restriktioner bland annat gällande uppförande av byggnader och anläggningar samt trädfällning inom strandskyddat område. Det är också förbjudet att hindra allmänheten från att komma till strandområdet.

För att eventuellt få bygga, gräva, anlägga eller på annat sätt påverka strandskyddsområdet krävs dispens, det vill säga undantag från förbudet. Det behövs exempelvis dispens för att bygga en brygga, ett hus eller ett förråd. För att få dispens krävs alltid ett särskilt skäl enligt miljöbalken.

Tänk på att Länsstyrelsen inom tre veckor efter det att kommunens beslut registrerats hos Länsstyrelsen ska besluta om eventuell överprövning av beslutet. I samtliga fall kommer Länsstyrelsens beslut att skickas i kopia till beslutande kommunal nämnd samt till sökanden. Beslutet om överprövning kan inte överklagas. Åtgärderna får alltså inte utföras innan Länsstyrelsen beslutat att inte överpröva dispensen.

Beskrivning av e-tjänsten

I denna e-tjänst kan du ansöka om dispens från strandskyddsbestämmelserna.

Ansökan kommer att registreras i vårt ärendesystem. Beslut och annan kommunikation i ärendet sker i första hand via e-post.

Om du behöver komplettera din ansökan kan du göra det via e-post till miljo-byggnadsnamnd@lomma.se.

Om du ansöker för ett företag kan du hämta dina företagsuppgifter

I e-tjänsten kan du välja att hämta dina företagsuppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas dina företagsuppgifter. Du kan också välja att fylla i uppgifter om ditt företag manuellt.

Information om avgift

För ansökan om strandskyddsdispens tar Lomma kommun ut en avgift i enlighet med fastställd taxa. Avgiften är 16 344 kr för 2025. Hela taxan hittar ni här. 

Skyddad identitet

Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet utan använd då istället vår blankett som du hittar här under rubriken ”Miljö och hälsa”.

Logga in

Kontakta oss

Telefon: 040-641 10 00
E-post: info@lomma.se

Lomma kommun
234 81 Lomma

Fler kontaktuppgifter







Lomma kommun, ikon