Lämna uppgifter om en livsmedelsverksamhet i Lomma
Här anmäler du att ett företag ska starta en livsmedelsverksamhet, ändra en befintlig verksamhet eller avsluta en befintlig verksamhet. I e-tjänsten kan du lämna uppgifter som kommunen behöver för att placera verksamheten i rätt riskklass och planera kommande kontroll.
Certifikat
Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet är det bra om du har ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.
Hämtning av företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas företagsuppgifter.
Rätt myndighet?
För verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter som ska vidare till andra livsmedelsanläggningar gäller särskilda regler. Läs mer om anläggningar som behöver godkännas av Livsmedelsverket på (livsmedelsverket.se).
E-tjänstens delar
I e-tjänsten behöver du lämna uppgifter om följande delar:
- Aktör
- Information om anläggningen/verksamheten vid ändring och avslut
- Övrig information
Du kan läsa mer här nedan.
Aktör
Vem driver verksamheten?
Här lämnar du uppgifter om aktören, alltså det företag eller den organisation som driver eller kommer att driva verksamheten. Det kan till exempel vara ett bolag, en enskild näringsidkare, en kommun eller en förening. Fortsättningsvis säger vi "företag".
Kommunen behöver uppgifterna för att identifiera vem som är ansvarig för verksamheten, och för att veta vart man ska skicka till exempel brev och fakturor.
Övrig information
Här har du möjlighet att ange information som inte framgår i alla andra frågeställningar i e-tjänsten.
Avgifter
För anmälan om registrering tas en avgift ut enligt taxa som är fastställd kommunfullmäktige. Avgiften motsvarar en timmes handläggning och är 1 302 kr år 2024. Avgiften indexuppdateras varje år.
För tillsyn av verksamheten tas en avgift ut enligt timtaxan som blivit fastställd av kommunfullmäktige. Där det totala beloppet baseras på antalet timmar som arbetet kräver (kontakt, diarieföring, restid, tillsynsbesöket, rapportskrivning mm.), vilket debiteras efter besöket.
Fettavskiljare
Om det finns en fettavskiljare i lokalen behöver du kontakta VA Syd för att kontrollera att den uppfyller aktuella krav. Om det inte finns en fettavskiljare behöver du kontakta VA Syd för det kan finnas krav på att ni måste ha en sådan till er verksamhet. Installation av fettavskiljare kan kräva en anmälan till Byggenheten.
Problem med e-tjänsten?
Om du har problem med att använda e-tjänsten, kontakta Miljöenheten via mejl, miljo-byggnadsnamnd@lomma.se eller via telefon 040-641 10 00.